onsdag 15 februari 2012

varför inte äta som man vill...

Nu när jag ändå då är hemma så sitter jag och läser... ja ja, vid datan. Men jag sitter bra! ;)

Ok, jag läser om det här med lchf mat och alla dessa debatter och diskussioner om vad och när man ska äta. Förstår inte riktigt... kan inte folk få äta vad det vill bara de mår bra. Sen vad maten heter är väl en helt annan sak. Sen måste jag ju säga, att nu när jag ändå äter lchf mat och följer debatterna hit o dit. Så tycker jag ju, självklart att de som motsätter sig denna diet/kost borde läsa på mer, om vad vi "dumma" äter. Ja, det finns ju de som tror att vi blir dumma och dummare...

Vad som inte tas upp är hur många det är som mår bra och blir av med vissa sjukdomar. Kosten är så pass ny att det inte finns studier osv. Det ska blir intressant och se och höra om några år. Men hur var det med tallriksmodellen då?

För er som vill läsa mer: Kostdoktorn (nu är det lite väl mycket diskussioner pga. debatten igår kväll)

Nu tycker jag att mina medmänniskor ska få äta precis vad de vill och när de vill, bara de mår bra. Sen kan man ju försöka tänka på sin vikt osv för hälsans skull. För de flesta vet att övervikt har sina nackdelar. Men av erfarenhet så är inte övervikt bara matproblem. Det kan vara så mycket annat också. Det kan vara många faktorer till att personer är överviktiga.

Men som fd. rökare, så vet jag att det var fel att röka. Men gjorde det ändå. Det är först när jag slutade som jag insåg hur fel det var.
Och som överviktig vet man, att det är fel att äta en massa sötsaker, fel mat på fel tid osv. Det är först när personen börjar inse hur bra man mår, när man motionerar och ändrar sin kost som fördelarna väger över.

Det är inställningen till hur jag själv vill leva, som man kan förändra den. Och våga be om hjälp.

Sen är ju motion en viktig del i det hela... våra kroppar är inte till för att sitta still.


1 kommentar:

  1. Klart man ska äta vad man vill. Min inställning är att äter man vad man vill och rör på sig kan man fortsätta äta vad man vill. :D

    Även jag har åsikter om all dessa "moderna" koster. Jag säger inte att de inte funkar men är de bra i det långa perspektivet? Är det bra att inte låta kroppen få vad den behöver av kolhydrater, protein och fett.
    Problemet är att de flesta människor inte vet betydelsen av dessa tre grupper utan riktar in sig på att något av dom är farligt.
    I det långa loppet kan det visa sig att det som hjälpte för stunden skapar problem i framtiden.

    Förr hade folk inga problem att äta allt för då hade man ett rörligare liv. Den stora problemet är inte vad vi äter utan att vi äter för mycket och rör oss för lite.

    Kort och gott ett i-landsproblem.

    Hoppas dagen blir bra och kom ihåg att du äter vad du vill även om andra kan vara av avvikande uppfattning. :D

    SvaraRadera