måndag 16 januari 2012

må bra

För några dagar sedan så fick jag förfrågan om varför jag äter viss mat ena dagen och den andra dagen viss mat. Sedan så tar jag lågenergi drinkar från Modifast. Blev en het diskussion... bland en del.
Men...
Oavsett vad jag äter så äter jag för att må bra. Sen vad det är, är en annan sak.
Det jag försöker göra är att äta enligt lchf- metoden... för det mår jag bäst av. Men sedan är jag inte direkt så strikt att jag följer det till punkt och pricka. Jag vill kunna gå ut och äta med mina vänner, gå ut på resturang, äta "mammas mat", kunna bli bjuden på mat utan att tacka nej pga min kost... osv.

Modifast låg energi drinkar tar jag endast som ersättning. De är låg energi drinkar... läs mer här.

LCD är en förkortning av Low Calorie Diet, d.v.s. Lågkaloridiet.

Kostersättningar av LCD-typ ger definitionsmässigt mellan 800 och 1 200 kcal per dag, om alla måltider ersätts. Modifast ger mellan 820 och 890 kcal per dag beroende på vilka smaker som används.

Ibland används benämningen LCD även för måltidsersättningar, d.v.s. produkter som kan användas för att ge fullvärdig ersättning för enstaka måltider men inte dagens alla måltider. Måltidsersättningar måste definitionsmässigt innehålla minst 200 kcal per måltid. Modifast LCD kostersättning består av portionspåsar som var för sig uppfyller alla krav på fullvärdiga måltidsersättningar och påsarna kan alltså både användas för att ersätta enstaka måltider och ersätta alla vanlig mat.
Kostersättningar finns även med lägre energinivå, så kallade VLCD-produkter (Very Low Calorie Diet). Då portionspåsarna endast innehåller drygt 100 kcal ger de inte fullvärdig ersättning för enstaka måltider. En påse är därmed inte tillräckligt för att uppnå en fullvärdig måltid.


Sedan så är det så att om var och en äter det den vill... så är det bra. Huvudsaken är att varje individ mår bra med sitt intag av mat och dryck. Om det inte fanns så mycket fördomar om "den nya maten" så kanske fler skulle må bra av all den goda mat som finns... och som erbjuds.
Det är upp till var och en.


Jaha, så var det med det... alltid skönt med en blogg så man kan skriva av sig. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar