lördag 24 december 2011

på sjukhus på julafton

För sex år sedan firade jag julafton på sjukhus. Det var en mycket speciell stund. Rummet jag var i var helt i vitt. En gästsäng, en sjukhussäng, en liten, liten garderob, ett handfat och en pytteliten toalett. Dagen innan på eftermiddagen hade jag gått ner och handlat lite julkulor i KS boden. Jag hittade en virkad tomte, en doftkudde med nejlika och kanel. Ett paket glitter kom med också.
Jag hängde upp julkulor med kirurgtejp i fönstret. Jag dekorerade droppställningen med glitter och tomtar. Jag hade hämtat julklappen hemma, som låg fint på det lilla bordet, med en julblomma i plast framför... den där sjukhus sängen.
Julmaten? Ja... vi begav oss till Q84 för att få i oss lite julmat, som vi skulle bli bjudna på. Men det gick inte. Jennifer hade ont! Jag fick gå tillbaka med henne, till vuxen avd. som vi  låg på. Själv fick jag en ägghalva med stenbitsrom. Vi fick i allafall med oss lite julmust. Sen sov vi bort lite av dagen... hon hade ont, så ont.
Hon fick sin julklapp... och somnade om. Jag låg där och funderade. Sa till personalen att jag gick ut för att röka en stund. Stod utanför stora entren till KS i Solna. Ensam, ensam... snön ringlade ner över den stora granen som stod vit o fin. Inte en människa jag såg. Bara jag, var där. Men det var full verksamhet där inne, i det stora röda huset. Jag funderade länge och mycket medans jag stod där. Undrade hur många och sjuka som ligger där inne, som är ensamma och hur många sjuka som inte har någon att få fira jul med. Jag har varit där... jag vet hur det känns men på ett annat sätt. När ens barn är sjukt och inte man kan göra nåt. Utlämnad... som mamma. Jag blir påmind varje jul... hur sköra vi kan vara.

Så...
Idag ska jag göra mitt bästa för att mina patienter ska må bra. Idag ska jag vara på andra sidan. Idag är det jag som ska ta hand om barn och deras föräldrar. Och önska de nyblivna föräldrarna God Jul! 

Önskar dig och alla som är ensamma på sjukhus en riktigt god jul och ta hand om varandra. För det är vi alla värda.

Kram

1 kommentar:

  1. Å vad fint skrivet, jag känner igen mig ligga ensam med sitt sjuka barn är en hemsk känsla. Jag vill också önska alla på Astridlindgrens sjukhus en riktigt Godjul kram marie

    SvaraRadera