söndag 19 september 2010

Rösta






Kommer ihåg när jag var liten. En liten by i västra Värmland, Koppom. När mina föräldrar skulle rösta, vi alla i familjen var uppklädda och fina. Åkte iväg och röstade. Det var högtidligt! Man stod och drog i pappas byxben och undrade vad han gjorde där, bakom det där gröna skynket. Idag vet jag bättre. Men ingen, absolut ingen sa va dom röstade på. Varför?
Jag kan än idag undra varför det är så tabu att prata om var man står i samhället. Vi har ju demokrati och rätt att tycka och tänka som man vill, ska man inte stå för det också då, eller?
Visst, jag är också där. Pratar inte om vad jag röstar på, Men för mej är det egentligen ingen hemlighet. Bara att ingen frågar.

Mina egna grundstenar i samhället är de utsatta. Dvs. gamla, unga/barn och sjukvården. Sen röstar jag utifrån hur jag har det "just nu". Och det ska jag säga, jag är absolut inget parti trogen. Utan det blir hur mitt liv är just  här o nu.

Oavsett vad man tycker och tänker så är det ens skyldighet att rösta.

Rösta rätt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar