onsdag 17 december 2014

Jul Godis



Min första egen gjorda Rocky Road


Recept

200 g Mörk Choklad

100 g Mjölkchoklad

6-8 Skumtomtar (jag tog små marshmallows) 

1 påse Dumle

1 dl Jordnötter

Hacka chokladen och smält tillsammans över vattenbad. Klipp skumtomtarna i mindre bitar. Ta pappret av dumlekolorna. Blanda ner skumtomtarna, dumle och jordnötterna i chokladen och rör om ordentligt. Bred ut massan på ett bakplåtspapper och forma till en ca. 3 cm tjock platta. 
Låt stelna helt och skär i bitar med en vass kniv. Förvara i burk med lock. 


Sedan provade jag att göra en fudge med cashewnötter

Den tycker jag blev väldans god


Recept

200 g Hackad Ljus Choklad

300 g Hackad Mörk Choklad

1 burk Kondenserad Mjölk, ca 400 g

1 tsk Vaniljsocker

2 dl Rostade Cashewnötter ( kan ta lite mer och grovhacka dem) 

Blanda samman allt utom cashewnötterna, i en skål. Smält över vattenbad, rör om då och då. 
Rör ner hälften av nötterna i chokladsmeten. 
Klä en form, ca 20 x 20 cm, med bakplåtspapper och häll smeten där i. Strö över resten av nötterna. 
Låt stå svalt till chokladen har stelnat och skär dem sedan i små kuber. 



Och jag bara älskar min egen gjorda dörrkrans. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar